





Zo werkten we voor de opbouw van enkele kunstwerken samen met Halte R, de West-Vlaamse dienst die werkgestraften begeleidt naar zinvolle maatschappelijke inzet. Ze werden ingezet voor de installatie Trena van Laia Estruch en de productie van het podium en de educatieve zoutbak voor Staying in Time van Yamamoto Motoi. Een mooi voorbeeld van Reduce—we verminderen de druk op het eigen technisch team—én Relove, want mensen krijgen een tweede kans binnen een culturele context.
Ecologische duurzaamheid begint al bij de keuze van leveranciers. Tijdens marktverkenningen polsen we actief naar het engagement van het bedrijf, ecologische voetafdruk en circulaire economie. De bevraging helpt ons niet alleen bewust te kiezen (Rethink), maar ook anderen aan te moedigen tot duurzamer ondernemen.
Ook binnen onze eigen productie passen we de R-ladder zo consequent mogelijk toe. Papieroverschotten van het drukwerk belandden niet bij het oud papier, maar werden door Redopapers omgetoverd tot stijlvolle notitieboekjes. De plastieken banners kregen een tweede leven als stevige covers van diezelfde boekjes—een schoolvoorbeeld van Recycle en Upcycle. En de vlaggen van Triënnale Kortrijk, die werden door een lokale ontwerper verwerkt tot unieke handtassen met een verhaal. De nieuwe producten worden te koop aangeboden op de website van de Triënnale.
Wat we niet zelf konden hergebruiken, gaven we door aan plekken waar het een verschil maakt. Zo schonken we hout, dibond en ander opbouwmateriaal aan het Operatiekwartier, een creatieve plek van Durf 2030. Ook de Academie van Kortrijk kreeg karton en houten platformen toegestopt—materiaal dat nu door studenten een nieuw artistiek leven krijgt (Reuse in zijn puurste vorm).
De zoutbak van Motoi werd met open armen ontvangen door IVIO Gent, een school waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften via dagbesteding zich creatief kunnen uitleven. Relove betekent hier niet enkel hergebruik, maar ook herwaardering: materiaal dat ergens eindigde, begint elders te bloeien.
Ook kleinere ingrepen maken het verschil. Via ons raamcontract voor evenementen maakten we gebruik van herbruikbare bekers (Reduce). Overschotten stof gingen naar de Kringwinkel (Refuse voor verspilling). En het pingpongmateriaal van de installatie van Lee Wen krijgt een vrolijk tweede leven bij de sport dienst Kortrijk, waar het opnieuw mensen in beweging brengt (Reuse en Repair).
Triënnale Kortrijk toont dat duurzame keuzes geen beperking zijn, maar net kansen bieden voor creativiteit, samenwerking en maatschappelijke impact. Door materialen en mensen met zorg te behandelen, creëren we een engagement dat verder gaat dan de tentoonstelling alleen. Elk voorbeeld – van hergebruikte vlag tot gerecycleerd zout – vertelt een verhaal van bewustzijn en verantwoordelijkheid. En laat dat nu net het thema zijn van de 2024 editie, zelf verantwoordelijkheid opnemen voor het creëren van een betere wereld.