Zijn onderzoek naar 'het gevoel van vreemd zijn' keert in elke nieuwe reeks terug, weliswaar telkens in een andere beeldtaal. Dat is ook het geval bij de reeks Morning Light. Naast de analoge fotografie experimenteert hij al tientallen jaren met de Polaroid 600. De Polaroid 600 Instant Film is een direct-klaar film met een iconische witte rand. Elke opname levert een unieke instant foto op, waarachter zowel een optimistische als een problematische boodschap kan schuilen.
Charif Benhelima herleidt de technische controle tot een minimum, experimenteert met belichtingstijden en zet zich af tegen de gangbare conventies in de fotografie. Hij grijpt handmatig in op gemechaniseerde (reproductieve) processen: hij schildert op de op zich al unieke polaroids – zelf spreekt hij over retoucheren. Hij zoekt zo de grenzen van leesbaarheid van het beeld op en verplicht de toeschouwer om langer stil te staan bij de informatie die wordt overgedragen om zo tot de essentie te komen.
In een interview verduidelijkt hij dat “Het gaat (…) over verschijnen en verdwijnen, het heden en het verleden. Maar ook over de vraag: wat is realiteit en wat niet”. Hij ontwikkelt op die manier een suggestieve vormentaal die veel ruimte voor interpretatie laat en eerder vragen oproept dan antwoorden biedt.
Morning Light is voor de kunstenaar geen afgewerkt product maar bestaat uit fragmenten van een idee. Het ochtendlicht staat voor nieuw leven en de hoop op een toekomst, een toekomst waaraan we samen en solidair moeten werken.